Hur kan ett sabbatsår bli 34? Irene Falkbrink Norrman berättar om sin resa på ICA.
Jag hade förmånen att få lyssna till Irenes story-telling i ett samprojekt mellan Kronobergs Marknadsförening och Växjö Universitet. Irene berättar med inlevelse om sin gedigna erfarenhet och hur hon utvecklats både i sitt yrke och som person genom ständiga utmaningar från chefer, medarbetare och inte minst sig själv.

Irenes berättelse speglar på många sätt svensk dagligvaruhandels utveckling de senaste 3 decennierna och dessa delar var speciellt givande och intressanta för oss som är verksamma i samma bransch.

Malin Ljungström

Projektledare , Space/Category Management

MINA 34 FANTASTISKA ÅR PÅ ETT AV SVERIGES STARKASTE VARUMÄRKE ICA

 

En berättelse om min resa som intraprenör på ICA till den dag jag såg en ny möjlighet att bli entreprenör. Vilka var mina utmaningar? Hur blev utmaningarna nya möjligheter? Vad är en entreprenörs och intraprenörs styrkor och när kan dessa bli en svaghet?
1971 kom jag cyklande till ICA kontoret i Växjö och sökte mitt första jobb som kontorist. På vägen dit blev jag överraskad av ett regnoväder. Med blöta kläder och dropp från håret klev jag in och anmälde mig i receptionen. Detta var starten till mina 34 år på ICA som med kvinnlig list och hårt arbete gav mig så många intressanta uppdrag.

Som i sin tur har gett mig så mycket kunskap och många, många starka upplevelser. Både positiva och negativa. En föreläsning som börjar i en tid när kvinnor inte var välkomna till alla tjänster. Du får en stor dos med inspiration, handfasta råd och ett och annat skratt.

UR INNEHÅLLET

• Brieosten som förde oss till West Side Story och Paris
• Sa upp mig och åkte ut i kylan – kom tillbaka och rakade av chefens skägg
• Projektledare i kanalmarknadsföringen- förstudien för ICA:s fyra profiler, som inte blev den succé som väntades.
• Nya profiler med nya krav upprörde handlare. VD får gå och jag får ta mig an de upprörda handlarna.
• Brevet från handlarna- ja, inte var det kärleksbrev
• ICA:s första integrerade kampanj 2002 som gav storslam i marknadsföringspriser.
• Roger i ICA-filmen visade mig vägen till entreprenör