MED FULL FART IN I FRAMTIDEN

Rakt på sak utan krusiduller och med en aldrig sinande energi ger Irene FalkbrinkNorrman ett starkt intryck. Hon är en idéspruta med lång erfarenhet av marknadsföring. Hon och inger inte bara förtroende utan skapar också en känsla av nytändning för de företagare hon hjälper. Du har roligt i hennes sällskap, men hon är inte rädd för att säga sin åsikt. Irene FalkbrinkNorrman vet värdet av att jobba med sitt eget varumärke och i sitt arbete med andra företagare förmedlar hon betydelsen av att verkligen leva sitt varumärke.

Hennes slogan lyder ”min erfarenhet till din tjänst”. Att dra paralleller till andra eller försöka beskriva Irene med metaforer känns överflödigt. Jag är kort och gott den jag är, tillräckligt färgstark och bra utan en massa jämförelser. Irene är medveten om att hon kan uppfattas som rak i sin framtoning. – Ibland tänker jag att jag kanske borde linda in mina åsikter lite mer.
Men å andra sidan så är det ett tecken på att jag engagerar mig i personen som står framför mig och dessutom är jag väldigt målinriktad, det är ju detta som är min drivkraft. Det känner och uppskattar mina kunder.

Källa: utdrag ur boken “Nå dina måla”

EN LEKTION I FORMELN ATT BLI RIK

Varför är det viktigt att bygga sitt varumärke?
-Oavsett om du vill det eller ej, byggs ditt varumärke och om du själv inte tar kontroll kommer marknaden, media eller någon att göra det. Bestäm därför hur du vill att kunderna ska uppfatta ditt företag och utifrån det utveckla ditt varumärke. Ett varumärke som marknaden känner till och lever upp till konsumenternas förväntningar skapar trogna kunder. Flera undersökningar visar att bolag som har stärkt sina varumärken nästan har fördubblat sin rörelsemarginal.

Så hur bygger jag ett starkt varumärke?

– Att bygga ett varumärke handlar om att skapa en tydlig identitet, både när det gäller tonläge, profil och budskap. Börja med att titta på konkurrenterna, hur kan du positionera dig för att sticka ut och bli konsumenternas förstahandsval. Du måste förstå kundens behov och förväntningar och utifrån det formulera ett budskap. Sedan är det förstås viktigt att du lever upptill dina löften. Mycket nöjda kunder ger nya kunder och missnöjda ser du inte mer.

Källa: utdrag ur boken “Att vara VD”

ICA-Stig öppnade mina ögon

Betydelsefulla möten – Entreprenörer berättar

Det var återigen dags för en omorganisation på ICA. Min tjänst som mediechef skulle tas bort och jag kände att efter 34 år på samma företag inklusive fem års pendlande mellan Växjö och Stockholm var det dags för mig att ta ett nytt kliv i livet. Det låter kanske som en självklarhet, men för mig var det inte det. Till en början var jag ganska förblindad och såg inga möjligheter eller i vilken sits jag befann mig. Det som fick mig att öppna ögonen var en ganska dråplig episod.

En dag när jag gick igenom gamla reklamfilmer fastnade jag för en av dem. Den där med ICA-Stig och hans butik. Precis när jag fick grepp om handlingen sa Stigs underhuggare Roger att Stig aldrig talar om något annat än ICA och att han aldrig har varit utanför dörren. Det var en rolig scen, men för min del var det humor som också hade ett betydande inslag av svart botten. Jag kunde se mig själv i ICA-Stig och började känna mig som en inventarie. Det var verkligen dags att bryta upp. Med tanke på omorganisationen var det ett ypperligt tillfälle för mig att ta steget. Så istället för att sikta in mig på avslutningsfest och en oviss fortsättning inom koncernen satte jag igång och brainstormade med mina medarbetare och kollegor om hur jag skulle göra för att starta eget.
Här hade jag samlat på mig kunskaper och erfarenheter under många år. Jag visste en hel del om vad som gör att vissa företag blir framgångsrikare än andra. Vid närmare eftertanke hade jag hade ju massor av kompetens som jag kunde använda mig av för egen räkning. Det tog inte lång tid att ta reda på hur jag skulle bära mig åt. Idag säljer jag mina kunskaper som föreläsare, konsult, utbildare och styrelseledamot. Enkelt uttryckt jobbar jag på samma sätt som tidigare, men med en betydligt bredare målgrupp av mindre och mellanstora företag.
Källa: utdrag ur boken Betydelsefulla möten – Entreprenörer berättar