”Besökarantalet ökar, kostnaderna har gått ned, lönsamheten har ökat markant, vunnit pris som Sveriges bästa sommararbetsgivare och blivit utnämnda av barnfamiljerna fyra gånger till Nordens bästa temapark” sagt av Emil Erlandsson ägare och barnbarn till Big Bengt.

Skicka mig några förslag på tider när jag kan berätta mer om föreläsningen, så bifogar jag Emil Erlandssons ”Varumärkesresan med High Chaparral ” för mer spännande läsning.

Emil Erlandsson

VD, High Chaparall

FRAMGÅNGSRIKT VARUMÄRKESARBETE

Med över 30 år i ICA:s tjänst i varierande roller, bland annat som marknadschef, profilchef och mediechef, delar jag med mig av mina erfarenheter av att bygga ett av Sveriges starkaste varumärke. Du får följa med bakom kulisserna och ta del av framgångsrika vägval som tex. reklamsåpan om ICA Stig.
Hösten 2011 fick jag uppdraget att föreläsa om varumärke på en utvecklingsdag för nyckelpersonerna på High Chaparral. Föreläsningen ledde till ett uppdrag att hjälpa dem att bygga sitt önskade varumärke. Ett uppdrag som fick mig att kliva in i en mycket annorlunda företagskultur, det de själva kallar Our Land. Med hjälp av varumärkesstrategin gick High Chaparral från en park med slagsmål och fylla till Nordens bästa temapark.

Big Bengt öppnade High Chaparral 1965. Framväxten av High Chaparral är ett bra exempel på hur klurighet av stora mått måste mobiliseras för att göra det möjligt att baxa upplevelseindustrin förbi det svenska regelverket. Idag är det tredje generationen, Emil Erlandsson, som idag äger och leder arbetet på styrelsenivå men han var ”mannen” som med en ”dåres envishet” bit för bit gjorde förändringar som ledde till att High Chaparral är valdes till bästa temapark. Arvet av Big Bengts klurighet lyser ofta igenom, eller som Emil uttrycker det ”farfar var lite galen, vi är uppfinningsrika”. Exempel på det är hur High ChaparraL lyckades få tillstånd att hålla öppet under pandemin när alla andra temaparker var stängda. Ett annat exempel är en inbjudan till skatteverket för att på plats komma överens om vilka momsnivåer som gäller och som det året räddade resultatet då alkohol förbjöds i parken. Ja, man kan lugnt säga att Big Bengt lyckades på flera olika sätt föra över sina klurigheter till barnbarnet Emil.

Ur innehållet:

• Vad har ICA gjort för att bli ett av Sveriges starkaste varumärke?
• Ica Stig och Jerry vilken betydelse har de haft för varumärket?
• Varför är det dubbelt så lönsamt att varumärket genomsyra allt som görs i företaget?
• Berättelsen om High Chaparrals varumärkesresa från laglöst land till äventyrspark för
hela familjen. En berättelse som sträcker sig från Big Bengt till hans barnbarn Emil som på många olika sätt inte liknar något annat varumärkesarbete.