En varumärkes resa med Irene var det mest spännande och kanske det svåraste jag gjort i mitt yrkesliv. Det var många utmaningar innan jag förstod alla delar och hur viktigt det var att göra ett bra grund arbete. Irene lyckades koppla ihop min vision med en hållbar affärsidé som blev starten till mitt stolta och lönsamma varumärke MK Madame Smart Garderob.   

Karin Dahlby

Grundare, Smart Garderob

FRÅN NATTSVART HANDEL TILL LYSANDE AFFÄRER

Det finns många artiklar som beskriver om e-handeln som tar död på de fysiska butikerna. Men är det så? Eller är problemet svaga varumärken som har fokuserat på kortsiktiga erbjudande? Går den situationen att hantera på ett lönsamt sätt för den lilla butiken i det lilla samhället? Svaret är entydigt ja. Genom att ta vara på butikens styrkor, lyssna till kundernas svordomar och använda butiken som marknadsföringskanal. Koka sedan ihop det till en ny tjänst där butiken är marknadsföringskanalen.

Men backar vi bandet för minnet är kort – för faktum är ju att det skett en stor utslagning i stort sett varje gång detaljhandeln genomgått en transformation – ungefär vart tjugonde år de senaste 100 åren. När jag började jobba på ICA på -70 talet var stormarknaderna det stora hotet mot kvartersbutikerna. Enligt HUI var risken uppenbar att stormarknaderna skulle ta död på kvartersbutikerna. Men de hade fel. Med ett nytänk och uppkavlade armar fann vi lösningen och bot på det. Hur vi gjorde berättar jag om i föreläsningen. Det som händer just nu i USA är att fler e-handlare upptäcker att det blir billigare att rekrytera nya kunder genom att öppna butiker, eftersom att även onlinehandeln gynnas från närområdet omkring butiken.

Du har säkert hört begreppet smart garderob i sammanhang rörande mode, men vad innebär det egentligen? Iden föddes 2009 på en kurs i varumärkesstrategi av mig och Karin Dahlby. Karin varumärkesskyddade konceptet under namnet MK Madame Smart Garderob.
En berättelse om en modebutik på den lilla orten Åseda som gick från nattsvart handel med ständiga kampanjer, vikande försäljning och vinst, till lysande affärer. Lärorik med massor av aha-upplevelser, tips och råd hur du kan bygga en starkare och därmed lönsammare butik. Allt börjar med kundernas behov av hjälp och insikten om att det fysiska servicemötet i butik är en avgörande faktor för att vägleda och hantera såväl kunniga som okunniga kunder.

Ur innehållet

• Hemmablinda tappar kunder
• Steg för steg hur vi byggde upp och förändrade en traditionell modebutik till en Smart Garderobs butik.
• En vinn, vinn situation som blev en riktigt bra affär! Smart Garderobs kunden handlar för cirka fyra gånger så mycket vid varje besök, än den vanliga kunden och dessutom med högre marginaler.
• Idag är Karin konsult för Smart Garderob och delar med sig av sitt butikskoncept Smart Garderobs